dinsdag 10 mei 2011

Overpeinzing nr 1

De katholieke kerk en de club die daar aan hangt nemen al een poos standpunten in die ik op zijn zachtst gezegd moeilijk vind te verdedigen. De kerk keert zich tegen de zogenaamde homoseksualisering van de westerse cultuur begrijp ik uit de talloze maatregelen die zijn genomen tegen diegenen die zich te tolerant opstellen ten aanzien van dit fenomeen.

De denkfout die hier mijn inziens gemaakt wordt is dat er geen sprake is van homosekssualisering. We zijn nu eenmaal aangeland in een tijd dat alles bespreekbaar is en het ook geaccepteerd wordt dat iemand seksueel anders georienteerd kan zijn.

De kerk echter werpt ons weer een paar eeuwen achteruit door homo`s en lesbo`s te beschouwen als tweederangs burgers. Kinderen zou ik er niet door op laten voeden, twittert Mariska de Haas. De theoloog David Berger wordt zijn bevoegdheid om les te geven ontnomen door Kardinaal Joachim Meisner en zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen. Elkaar recht in de ogen kijkend meen ik te moeten vaststellen dat het hier om pure discriminatie gaat. Nog niet zo lang geleden gooiden we iemand verzwaard met stenen in het water om de onschuld vast te stellen. Is wat er nu gebeurt niet min of meer hetzelfde?

Ervan uitgaande dat God de wereld geschapen heeft en dus ook ons, wie zijn wij dan om te veroordelen?
Stuurde hij niet later zijn zoon om ons te leren wat liefde is of compassie en tolerantie? Zijn wij al zijn lessen vergeten? Afgaande op wat er nu gebeurd schaam ik mij te moeten zeggen dat de meeste van ons er weinig van onthouden hebben. Staat er niet geschreven tijdens de kruisweg:

Waar ik neerlig omringen mij leeuwen
mensen met vlammende ogen
hun tanden zijn speren en pijlen
hun tong zo scherp als een zwaard.

Het is erg gemakkelijk om mensen aan te vallen en te veroordelen indien er iets gevonden wordt wat door de Rooms Katholieke kerk niet gepast wordt bevonden. Het is jammer dat het denken van velen wordt bepaald door wat enkelen zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten