maandag 8 december 2014

De Badkamer

De beide dames, die onder hetzelfde dak verblijven als ik hebben een vreemde hobby. De badkamer beschouwen ze als hun domein waar ze hun vrijetijdsbesteding naar hartenlust uitoefenen. Voor alle duidelijkheid, de badkamer is een geheel betegelde ruimte, wastafel met onderkast, diverse staande kastjes, toilet en een ruime natte cel voorzien van chromen rekken inclusief ligbad en douche met diverse massagestanden, kortom redelijk compleet dus en aangelegd naar de specifieke wensen van de beide dames. Heel wat luxueuzer dan de zinken teil gevuld met lauw water waar ik als kind in de keuken, driehoog achter in de Dapperstraat in stond met een stukje zeep en een washandje. Zeep dat was overgebleven van de wekelijkse douche partij in het badhuis bij de Funen molen. Zeep die nog naar zeep rook.
Wat is nu de hobby, vraagt u zich terecht af. Wel, ze verzamelen met als opslagplaats de badkamer, shampoo, badschuim, conditioners wat dat ook moge zijn, kleurspoelingen en omdat er een donker haar heeft terwijl de ander blond is begrijpt u direct de hoeveelheid van het goedje, crème spoelingen om de klitten uit de bossen hooi te halen, vochtinbrengende body lotions voor diverse huidtypen en niet te vergeten een flaconnetje voor zowat elk type schoonheidsprobleem. Ik overdrijf niet door te zeggen dat er wel minstens tweehonderd van dit soort producten in de badkamer je aanstaren mocht je daar bij toeval geraken. En dan heb ik nog niet eens over de kastjes die volgepropt zitten met tubes en zalfjes om oneffenheden op de tronies weg te werken. U begrijpt dat ik diverse keren geprotesteerd heb tegen deze in mijn ogen buitenissige vrijetijdsbesteding echter zonder resultaat. Iedere keer als een reclamemaker beloofd dat dit nieuwe product je haar nog beter doet glanzen of dat je door dit op je huid te smeren er direct tien jaar jonger uitziet wordt het gekocht. In bulkverpakking. Het enige wat ik in de badkamer had liggen met de nadruk op had, was een stuk zeep wat naar zeep rook en een scheermes. Dat scheermes werd echter na grondige inspectie mijnerzijds ook voor andere doeleinden gebruikt welke ik hier niet nader wens te specificeren. Dat deed bij mij de deur dicht. Van de badkamer wel te verstaan. Nooit zet ik nog een voet in deze opslagplaats van onzinnige zaken. Het toeval wil dat ik op een van mijn strooptochten op zoek naar antiek op een oude zinken teil stuitte. Deze staat nu uitnodigend iedere ochtend op mij te wachten in de bijkeuken. Op een oud koffergrammofoontje draait een plaatje van de Blue Diamonds terwijl ik mij van top tot teen was. Even later sluit ik geurend naar zeep, echte zeep achter in de file aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten